Odporność – jak ją wzmocnić

W przypadku częstych zachorowań na grypę i przeziębienia, warto zastanowić się, dlaczego nasza odporność jest obniżona. Na odporność organizmu wpływa wiele czynników. Są to między innymi elementy, na które możemy wpływać: życie we wzmożonym stresie, nieodpowiednia dieta, palenie tytoniu, nadużywanie alkoholu, częste podróżowanie, a także częsta terapia antybiotykami.

Wszystkich tych czynników należy unikać, jeśli dotyczy nas problem obniżonej odporności – może się bowiem okazać, że zwiększona częstotliwość zachorowań na przeziębienia wynika ze złych nawyków żywieniowych albo nałogów.

Jeśli chodzi o zapewnienie sobie pełnowartościowej diety, warto zwrócić uwagę na takie składniki odżywcze jak witamina C, cynk i żelazo. Witamina C, popularna w postaci cytryny dodawanej do herbaty (choć dodana do gorącej wody nie będzie już aktywna), wzmacnia naczynia krwionośne i przez to zmniejsza prawdopodobieństwo zakażenia.

Regularne przyjmowanie tego składnika, czy to jedząc cytrusy, paprykę i inne bogate w nią warzywa, czy też przez zażywanie suplementów diety, może wspomóc naszą odporność. Witamina C nie będzie jednak efektywna, jeżeli zaczniemy ją przyjmować już po zachorowaniu.

Jeśli chcemy wzmocnić swoją odporność, warto hartować swoje ciało, przez częste spacery, nawet zimą (oczywiście w odpowiednio ciepłym ubraniu). Ponadto, nie należy się ani przegrzewać, ani przeziębiać organizmu – wszystko to upośledza odporność.

Najważniejszym z elementów są szczepienia ochronne, które wyraźnie i skutecznie wzmacniają odporność organizmu na poszczególne choroby. W aptekach dostępne są także preparaty do tzw. immunostymulacji, które pobudzają funkcje obronne naszego organizmu.